Rautatie- ja maantiekuljetusten yhdistäjä
Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali (Kouvola RRT) on moderni ja monipuolinen, eri kuljetusmuotoja yhdistävä terminaalialue, joka palvelee tasapuolisesti kasvavan kotimaisen ja kansainvälisen tavaraliikenteen tarpeita.
Inter- ja multimodaaliterminaali mahdollistaa jopa 1 100 m pitkien junien tehokkaan lastauksen ja purun sekä palvelut syöttö- ja jakeluliikenteelle. Kouvolaan muodostuu uuden terminaalialueen myötä luotettava, turvallinen, kustannustehokas ja älykäs logistiikkaratkaisu Euroopan ja Aasian välisiin sekä Suomen sisäisiin kuljetuksiin.
Railgate Finland Oy:n hallinnoima Kouvola RRT toimii open access -periaatteella, jonka mukaisesti yhteydet, kapasiteetti sekä tarvittavat palvelut ovat yhdenvertaisesti kaikkien toimijoiden käytettävissä.
Lue lisää Railgate Finland esitteestä.

-
Haetko viihtyisää kotipaikkaa yritykselle, jolle osaamisen ja tavaroiden nopea liikkuvuus ja toimivat logistiikkaratkaisut ovat oleellinen osa kilpailukykyä? Tai tarjoatko näitä palveluja muille?


-
Konttien lastaus ja purku
Konttien lisäksi terminaalissa voidaan käsitellä suuryksiköinä erilaisia konttistandardin mukaisia yksiköitä kuten lastialustoja lasteineen, tankkikontteja, jäähdytyskontteja, luokiteltujen aineiden kontteja, VAK/IMO -kontteja, perävaunuja, kuorma-autoja ja näissä VAK-kuljetuksia. Rautatieliikenteen rahtina voidaan käsitellä myös ajoneuvoja, työkoneita, rakennuskoneita sekä erilaisia projektilasteja.
-
Nestekonttien käsittelyä
RR-terminaalissa käsiteltävät vaarallisten aineiden IMO -yksiköt puretaan tai lastataan laiturialueen kautta 1. lastivyöhykkeelle, josta pääosa jatkaa matkaansa alle kahden vuorokauden kuluessa asiakkaalle. Terminaalin koillisosaan on suunniteltu IMO-kenttä, jossa pidempään terminaalissa viivähtävät yksiköt voidaan säilyttää.
-
Railgate Finland pääportin alue
Portteja Kouvola RRT-alueelle on kolme, joista pääportti terminaalin länsipäädyssä on keskeisin. Pääportin alue terminaalin toiminnallinen keskus porttirakennuksen palveluineen. Sivuportti on tarkoitettu vakioasiakkaiden liikennöintiin ja tarvittaessa työkonesiirtymiin RRT-terminaalin ja logistiikka-alueen välillä. Näiden välissä terminaalin pohjoisreunalla on työkoneportti ja reitti, jonka kautta työkoneet voivat kulkea logistiikka-alueen ja RR-terminaalin välillä.

Suomen ainoa EU:n TEN-T -ydinverkon RailRoad -terminaali
Kouvola RRT on osa Kouvolan logistiikkakokonaisuutta, joka ainoana sisämaan terminaalina kuuluu EU:n TEN-T -ydinverkkoon. TEN-T -verkko (Trans European Network) kattaa kaikki liikennemuodot: lento-, meri-, raide- ja tieliikenteen sekä niihin liittyvät satamat, lentoasemat, terminaalit ja rajanylityspaikat. Kouvolan asema rautatielogistiikan osaamis- ja toimintakeskittymänä nojaa osaltaan myös Kouvolan vahvaan rooliin Kaukoidän ja Pohjois-Euroopan toimitusketjujen verkostoissa.
TEN-T ydinverkosto (kuva: https://vayla.fi/vaylista/liikennejarjestelma/tent )
